PÄIVÄ AMMATTIJÄRJESTÄN KANSSA

Eroon tavarakaaoksesta

Millainen on ammattijärjestäjän rooli?

Koulutettuna ammattijärjestäjänä olen tavaran- ja tilanhallinnan ammattilainen. Työn aikana olen sinulle apukädet, personal trainer ja tilasuunnittelija. Autan etenemään työssä, luopumaan turhasta tavarasta sekä löytämään sinulle sopivan loogisen tavan säilyttää ja sijoittaa tavaroita. Samalla voimme pohtia uusia toimivampia ratkaisuja tavaranhallintaan. Jotkin asiat saattavat tuntua itsestäänselvyyksiltä, mutta ääneen sanottuna ja yhdessä pohdittuna tututkin asiat voivat saada uusia ulottuvuuksia ja ohjata uusiin oivalluksiin.

Muistathan, etten arvostele sinua, tavaroitasi tai kotiasi. Olen vaitiolovelvollinen ja työ kotonasi on minulle luottamustehtävä.

Miten päivään voisi varautua parhaiten?

Sen lisäksi, että järjestäminen on kivaa ja järjestystä sekä tilaa syntyy, työ saattaa olla myös yllättävän aikaa vievää ja rasittavaakin, vaikka se etukäteen tuntuisikin helpolta ja nopealtakin.

Työn lomassa saattaa tulla kuuma ja jano ja vaatteetkin likaantua. Tunteetkin voivat pulpahtaa pintaan ja väsymyskin iskeä niin henkisesti kuin fyysisestikin. Siksi onkin hyvä miettiä muutamaa asia jo etukäteen ennen työn aloittamista.

Pohdi hieman tavarasuhdettasi

- Millaista tavaraa tila tai huone noin suurin piirtein sisältää, eli valmistaudu hieman "tavaroiden kohtaamiseen". Tiedosta, ettei tavarat todennäköisesti ole vain epäjärjestyksessä, vaan sitä on myös liikaa ja jostain on luovuttava järjestyksen saamiseksi ja järjestyksen ylläpitämiseksi jatkossa.

- Onko mukana tunteita herättäviä esineitä ja tavaroita - tavaroita, joista on kenties vaikea luopua. Tunteisiin vetoavat tavarat on ne vaikeimmat pohdittavat. Vaikka tavarat ovat usein rakkaita ja niihin liittyy paljon tunteita, on ehkä kuitenkin hyvä muistaa, että tavaroilla ei ole tunteita - ne eivät kaipaa sinua, vaikka sinä rakastaisit niitä pohjattomasti.

- Tavaroita poistettaessa sinä olet aina se, joka päättää, mistä luovutaan ja mitä säästetään! Ylimääräisten ja turhien tavaroiden poisto on kuitenkin ainoa tie päästä eroon tavarakaaoksesta, pelkkä järjestäminen ei riitä.

- Onko tavaroiden joukossa esimerkiksi jokin laatikko, jonka sisällön haluat tutkia joskus myöhemmin yksin - ja tuleeko se oikeasti tehtyä myöhemmin! Etukäteen ei kuitenkaan tarvitse päättää mitään, asiat kyllä hoituvat työn edetessä ja etukäteen tehdyt suunnitelmat saattavat muuttua matkan varrella.

Hyvinvointisi - sinä määräät tahdin

- Varaudu siihen, että pidämme tarpeen mukaan pieniä taukoja - esimerkiksi puolen tunnin tai tunnin välein, tai aina tarpeen mukaan ja miltä työnteko sinusta tuntuu. Sinä määräät tahdin. Kerro rohkeasti, jos haluat edetä nopeammin tai hitaammin, jättää enemmän aikaa pohdiskelulle tai jos jokin asia askarruttaa sinua.

- Mieti jo etukäteen valmiiksi pientä purtavaa ja juotavaa itsellesi, jossain välissä saattaa olla hyvä tankata jotain pitämään energiataso ja mieli hyvänä (minulla on tarpeen mukaan evästä mukana).

- Laita päällesi mukavat vaatteet, joissa on mukava olla ja joita ei tarvitse varoa.

- Älä siivoa ennen tuloani, näin saan parhaan kuvan tavarasuhteestasi ja tavasta toimia.


HUOM! Yleensä työ toteutetaan yhdessä, mutta on mahdollista sopia työn sisältö myös siten, että vastaamme yhdessä turhien tavaroiden poistosta, jonka jälkeen minä jatkan tavaroiden järjestämistä itsenäisesti ja sinä voit tehdä omia askareitasi tai ottaa vain rennosti. Tämä on hyvä vaihtoehto sinulle, jolle pidempiaikainen keskittyminen, paikallaan olo tai jokin muu syy tekee useampien tuntien työn raskaaksi tai jopa mahdottomaksi. Yhdessä suunnitellen löydämme parhaan tavan toteuttaa työ.